Baggrund
Hjem » Kundeservice » Bestilling af bredbånd » Etablering af stikledning og højhastighedsstik

Etablering af stikledning og højhastighedsstik

Stikledning til coax/kabel-tv-forbindelser

Hvornår skal man have etableret en stikledning?

Hvis der ikke er etableret en coax-forbindelse (kabel-TV-forbindelse) til adressen, kan vi i visse tilfælde etablere denne “stikledning”. Det kræver dog, at der en fordelerboks nær din adresse. Når du slår din adresse op på vores forside, kan du i bestillingprocessen se, om vi kan levere til din adresse og om det kræver etablering af stikledning. Når der skal etableres en stikledning, kræver dette et teknikerbesøg (se indholdet nedenfor)

Hvad indeholder et teknikerbesøg ved etablering af stikledning?

Teknikeren vil etablere en stikledning fra en fordelerboks lokaliseret nær din husstand og etablere et stik i din husstand.

Hvis man bor i hus skal man være opmærksom på, at stikledningen ikke vil blive gravet ned på ens grund. Dette skal man enten selv stå for eller bestille separat. Ønsker man at få stikledningen gravet ned i forbindelse med teknikerbesøget, skal dette meddeles til vores kundeservice ved oprettelse. Gravearbejdet afregnes pr. gravemeter og du vil efterfølgende blive faktureret separat.

Hvis man bor i lejlighed skal man være opmærksom på, at stikledningen i de fleste tilfælde vil blive etableret via bagtrappen eller på husmuren.

Som udgangspunkt vil stikledningen blive tilsluttet det første beboelsesrum, men der vil også være mulighed for at få trukket op til 15 meters kabeltræk indenfor ejendommen.

Andet:

Skal der graves på offentlig grund (f.eks. hvis fordelerboksen er på den anden side af vejen) vil teknikeren sørge for, at få de relevante godkendelser fra Kommunen, så gravearbejde kan fuldføres. Ved etablering hvor der skal godkendelse til, kan det dog forekomme at behandlingstiden er noget længere, da der kan være ventetid hos Kommunen.

Har der været en stikledning og et tilgængeligt stik på adressen, men dette er fjernet eller ikke længere tilgængeligt pga. der har været foretaget renovering eller man på anden måde har fået det fjernet, kræver dette at forbindelsen skal re-etableres. Dette vil ikke ske som beskrevet ovenfor ift. stikledning. I disse tilfælde skal der en speciel tekniker ud, og det vil blive afregnet i tid og materialer.

Stikledning ved fiber-forbindelser

Hvornår skal man have etableret en stikledning?

Hvis der ikke er etableret en fiber-forbindelse til adressen, kan vi i visse tilfælde etablere denne “stikledning”. Det kræver dog, at der en fordelerboks nær din adresse. Når du slår din adresse op på vores forside, kan du i bestillingsprocessen se, om vi kan levere til din adresse og om det kræver etablering af stikledning. Når der skal etableres en stikledning kræver dette et teknikerbesøg (se indholdet nedenfor)

Hvad indeholder et teknikerbesøg ved etablering af stikledning?

Teknikeren vil etablere en stikledning fra en fordelerboks lokaliseret nær din husstand og etablere et stik i din husstand.

Som udgangspunkt vil stikledningen blive tilsluttet det første beboelsesrum nærmest fordelerboksen (det er teknikeren som afgøre dette).

Under vores vilkår og handelsbetingelser kan du læse mere omkring de enkelte netværksudbydere og deres vilkår og fremgangsmåde.

Andet:

Skal der graves på offentlig grund (f.eks. hvis fordelerboksen er på den anden side af vejen) vil teknikeren sørge for, at få de relevante godkendelser fra Kommunen, så gravearbejde kan fuldføres. Ved etablering hvor der skal godkendelse til, kan det dog forekomme at behandlingstiden er noget længere, da der kan være ventetid hos Kommunen.

Har der været en stikledning og et tilgængeligt stik på adressen, men dette er fjernet eller ikke længere tilgængeligt pga. der har været foretaget renovering eller man på anden måde har fået det fjernet, kræver dette at forbindelsen skal re-etableres. Dette vil ikke ske som beskrevet ovenfor ift. stikledning. I disse tilfælde skal der en speciel tekniker ud, og det vil blive afregnet i tid og materialer.

Højhastighedsstik (kun for coax/kabel-tv-netværk)

Skift af stik til et højhastighedsstik gælder kun for JETNET leveret via coax/kabel-tv-stikket, og hvis du ikke allerede har et højhastighedsstik. JETNET kører nemlig med så høj hastighed, at vi i visse tilfælde bliver nødt til at udskifte dit nuværende stik, så du får optimal udbytte ud af din forbindelse.

Når du foretager din bestilling, vil du automatisk få besked, om der er højhastighedsstik på din adresse eller ej. Det skal vi nok tage hånd om, så du ikke skal bekymre dig om dette.

Hvis du allerede har et højhastighedsstik i husstanden (via kabel-tv-stikket), har du som udgangspunkt ikke behov for teknikerbesøg.

Har du ikke et højhastighedsstik, sender vi en tekniker til at udskifte dette gratis. Det gør vi for at sikre, at du får maksimal hastighed på din forbindelse.

Hvad gør teknikeren ved stikskifte ?

Teknikeren kommer til din adresse på den dato, som er aftalt (jf. din ordrebekræftelse eller eventuel ombooking, hvis du har aftalt en anden tid efterfølgende).

Her vil teknikeren udskifte dit nuværende stik til et højhastighedsstik (kaldet et “Docsis 3.1 stik” eller en “Docsis 3.1 splitter / DVU 1.4”). Stikket vil blive opsat der, hvor samlingen af kablet er i ejendommen, hvilket sommetider kan være loftrum eller teknikskab. Der er tale om at teknikeren opgraderer første stik i husstanden, og i nogle tilfælde er dette fordeleren.

Dette medfølger ikke:

Ønsker man at få antennestikket opsat et andet sted end beskrevet ovenfor (som teknikeren anviser), kan dette godt lade sig gøre – men dette skal bestilles og afregnes efter anvendt tid og materialer.

Den tekniker der er ude og opsætte stikket kan desværre ikke foretage dette og der vil derfor skulle bestilles en ekspert-tekniker til at foretage den opgave.