Hjem › Kundeservice › Bestilling og ændring › Etablering af stikledning (fiber)
Hvornår skal man have etableret en stikledning?
Hvis der ikke er etableret en fiber-forbindelse til adressen, kan vi i visse tilfælde etablere denne “stikledning”. Det kræver dog, at der en fordelerboks nær din adresse. Når du slår din adresse op på vores forside, kan du i bestillingsprocessen se, om vi kan levere til din adresse og om det kræver etablering af stikledning. Når der skal etableres en stikledning kræver dette et teknikerbesøg (se indholdet nedenfor) og prisen for etableringen kan du se på vores generelle prisoversigt HER.
Hvad indeholder et teknikerbesøg ved etablering af stikledning?
Teknikeren vil etablere en stikledning fra en fordelerboks lokaliseret nær din husstand og etablere et stik i din husstand. Der vil blive opsat et KAP-stik på din husmur.
Kablet vil blive gravet ned på ens grund, og teknikeren vil ved første besøg markere, hvor der bliver gravet.
Som udgangspunkt vil stikledningen blive tilsluttet det første beboelsesrum nærmest fordelerboksen (det er teknikeren som afgøre dette).
Andet:
Skal der graves på offentlig grund (f.eks. hvis fordelerboksen er på den anden side af vejen) vil teknikeren sørge for, at få de relevante godkendelser fra Kommunen, så gravearbejde kan fuldføres. Ved etablering hvor der skal godkendelse til, kan det dog forekomme at behandlingstiden er noget længere, da der kan være ventetid hos Kommunen.
Har der været en stikledning og et tilgængeligt stik på adressen, men dette er fjernet eller ikke længere tilgængeligt pga. der har været foretaget renovering eller man på anden måde har fået det fjernet, kræver dette at forbindelsen skal re-etableres. Dette vil ikke ske som beskrevet ovenfor ift. stikledning. I disse tilfælde skal der en speciel tekniker ud, og det vil blive afregnet i tid og materialer.